Datsun stond bekend om zijn sportieve modellen. Maar het merk verdween in 1981
toen Nissan wereldwijd de dragende naam werd. Geen beslissing die achteraf
gezien gunstig uitpakte.
Maar nu komt Datsun terug. Volgens Carlos Ghosn, topman van Renault Nissan,
moet het merk vanaf 2014 een sleutelrol vervullen bij de verovering van
emerging markets.
Die markten zijn nu nog goed voor 43 procent van de mondiale autoverkopen,
maar binnen 5 jaar zal dat 60 procent zijn, zo noteert The
Wall Street Journal. Renault Nissan wil zijn marktaandeel verhogen van 6
naar 8 procent.
Zes varianten
Ghosn wil nu Datsuns in zes varianten op de markt brengen die omgerekend
tussen de 3.000 en 5.000 dollar kosten. Simpeler auto’s, met minder
uitrusting en minder complexe test- en veiligheidsprocedures omgeven.
Ghosn heeft een bijzonder passie voor het project. Hij is de enige topman van
een groot concern die weet hoe het is om in een arm land op te groeien: hij
is geboren in Brazilië en opgegroeid in Libanon.
Bejaarde ingenieur
Een speciaal team bereidt de introductie van de auto voor. Eén van de leden is
een bejaarde ingenieur die 11 jaar na zijn pensioen is teruggehaald vanwege
zijn ervaring met de Micra.
Concurrent Toyota heeft al aangegeven niets te zien in ultragoedkope auto's.
Je moet mensen een auto geven waar ze trots op willen zijn, zegt het
concern.
Startersauto
Andere fabrikanten boeken nog nauwelijks succes met spotgoedkope auto's in
India. Suzuki probeert het, net als Tato met zijn Nano. Maar dat model slaat
nauwelijks aan omdat juist mensen die zich eindelijk een auto kunnen
veroorloven, niet gezien willen worden met de ultieme lowbudget auto.
Maar Ghosn is zeer optimistisch. Hij mikt vooral op de man of vrouw die voor
het eerst een auto koopt - net zoals vroeger Datsun in de VS ook zo populair
was als 'startersauto'.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl